نگاهي به واژه حرامزاده و جايگاه آن در فرهنگ و عرف

هيچ دقت كرده ايد كه چرا مي گوييم حرامزاده؟ و چرا اين واژه براي كسي كه آن را به او نسبت ميدهيم بار منفي در حد پست بودن و آدم درجه اول نبودن وارد مي آورد؟ گرچه اين روزها حرامزاده يك فراواژه مولتي تعبيرا ست كه خيلي كم در معني وا‍ژه اي آن به كار ميرود اما همان معني واژه اي هم خود جاي بحث دارد.
حرام زائيده شدن و زايئده شدن يك فرد در هر جامعه اي بسته به مناسبات خاص پذيرفته شده براي انجام عمل مقاربت جنسي، به معني به دنيا آمدن يك فرد به نحوي است كه عمل مقاربت منجر به تشكيل جنين او، خارج از عرف و مراسم معمول جامعه باشد.اين مراسم و آداب و رسوم بسيار گسترده هستند و فقط ازدواج كردن نيست. مثلا ممكن است در ديدگاهي عمل به جا آوردن اعمال خاصي قبلاز مقاربت، توسط زن يا شوهر و يا هردو باعث شود كه فرزندي كه در اثر آن مقاربت به وجود مي آيد حرامزاده خوانده شود.
حال سوال اينجاست كه آيا اين موضوع سبب ميشود انساني كه با اين شرايط متولد شده است و به اصطلاح «حرامزاده» است يك انسان پست و يا درجه دو شناخته شود كه حقوق او با ساير انسانها حد اقل در مواردي يكسان نباشد؟ اينكه والدين آن فرد چگونه عمل مقاربت را انجام داده اند چه ربطي به خصوصيات ظاهري و استعداد و هوش و مولفه هاي اجتماعي او دارد؟ آيا هرگز ممكن نيست كه آن فرد روزي رئيس جمهور مملكتي شود؟ شايد آن فرد استعداد بسيار زيادي در سياست داشته باشد و يا ممكن است از بهره هوشي بسيار بالايي برخوردار باشد. آيا به دليل اينكه والدين او به شكل خاصي عمل مقاربت انجام داده اند بعضي از امكانات پيشرفت از او بايد دريغ شود ؟ كه ممكن است او با داشتن آنها به جامعه و خود خدمات بي نظيري ارائه دهد.
در فرهنگ ما هم چون اكثر تمدن هاي باسابقه ديگر، جايگاه واژه حرامزاده كهن است، اما جلوه اي كه با درهم آميختگي آن با مذهب به دست مي آيد بسيار بيشتر در معرض ديد است. در رساله هاي ديني و فقه هاي تشريح شده متفاوت از قرائت هاي گونگون اسلام ويژگي هاي خاصي براي حرامزادگي برشمرده شده است كه شايد بزرگترين اشتراك آنها تولد در اثر مقاربت قبل از نكاح اسلامي باشد. ولي در همه آنها قطعا براي فرد به دنيا آمده تحت اين شرايط محدوديتهايي در نظر گرفته شده است كه خارج از انسانيت است.
درست است كه يك فرد حرامزاده احتمالا به دليل عدم حمايت صحيح خانواده از او با بحرانهاي شخصيتي و اجتماعي برخورد ميكند و اين به اين معني است كه احتمال ظهور ناهنجاريهاي اخلاقي در او نسبت به سايرين بيشتر است، اما آيا اين دليل خوبي براي محدود كردن و ترد او حداقل از بعضي جايگاه هاي اجتماعي است؟ آيا بهتر نيست كه او را تحت حمايت هاي اجتماعي خاص قرار دهيم تا از گزندهاي مذكور در امان باشد؟ اينگونه هم آن فرد بيشتر خود را وامدار جامعه ميداند كه در اثر آن بيشتر در راستاي تامين نياز هاي جامعه تلاش ميكند و هم از طرف ديگر خطراتي كه از جانب او متوجه جامعه است كم ميشود، خطراتي كه در اثر ترد شدن و لكه ننگ بر پيشاني داشتن و هدايت شدن به طرف انزوا دامهاي مختلف اجتماعي، ايجاد شده اند.
جالب است كه به ظاهر علماي اجتماعي كه همان ملايان بوده اند همواره ديدگاه پست به اين افراد را ترويج داده اند تا به اين شكل نگاه دهشتناك جامعه را به انجام عمل سكس خارج از مقررات مورد نظر خود تقويت كنند و همواره در اين فرايند شوم انسانهايي در تارخ قرباني شده اند و ناهنجاري آفريده اند. آيا زمان آن نرسيده است كه انسانيت و علوم انساني از چنگال عرف بيمار خارج شود و بر پايه عقلانيت و انسانيت استوار شود؟

Advertisements

6 پاسخ برای «نگاهي به واژه حرامزاده و جايگاه آن در فرهنگ و عرف»

  • سارا

    سلام
    از اینکه این مساله رو مطرح کردین ممنونم.با شما کاملا موافقم

  • Farzad

    Kheily Ally bood, manam hamisheh hamin nazar ro dashtam. bayad ang haye mazhabi ro rikht dooor !!!
    in neveshteh ro ham mishe dar morede rospy ha nevesht ,
    ke msrdoom inghdr ona ro kasif va baad midonan, dar soraty ke on ye shoghle va ghadimitareen shoghl ham hast.

  • pooya

    درود
    دوست عزیز
    من هم زمانی مثل شما فکر می کردم و می اندیشیدم اینها اباطیل است که حرامزاده قاتل و دست و جنایتکار و.. می شود
    امازمانی به ددرستی این گفته پی بردم که دیدم رذالت و ددمنشی سردمداران حکومت را واقعا به هیچ نحو دیگری نمس شود توجیه کرد

    • anddisheh

      گرامي، اين يک بحث جدي اجتماعي است. قطعا ددمنشي هرکسي صرفا معلول نحوه انجام مقاربه اي که در اثر آن به وجود آمده است نمي باشد. حرامزاده واژه غلطي است که نبايد به کار ببريم و شک نکنيد به کار بردنش در راستاي خوشنودي ددمنشان است.

  • svl

    هر آدمی میتونه تحت شرایط اجتماعی بد قرار بگیره
    به نظر من اصلن نباید این واژه حرامزاده را استفاده کردو اونها رو تافته جدا بافته دونست
    هر آدمی بوسیله یک زن و یک مرد به وجود میاد و در طول زندگیش اون شخص رو با خودش میشناسند و نه بواسطه پدر و مادرش
    قبلن توی یک مقاله در مورد افراد مشهوری که پدرشان مشخص نیست! خوانده بودم که اتفاقن تعدادشان کم هم نیست
    ولی فقط یک مورد یادم مانده چون زندگی نامه اش را خوانده ام و دیوونه تلاشها و موفقیتهایش هستم که اون هم صاحب کمپانی اپل با این کامپیوترها و آیفون رویاییش هست، همین استیو جابز محبوب

  • پیروز تهرانی

    جالبه. مدتی بود میخواستم راجع به این موضوع مطلبی بنویسم. اینکه حرامزادگی در شریعت چیست و در فرهنگ اجتماعی به چه مجموعه خصلتها و ویژگیهایی اطلاق میشود و چه قرابتی هست بین اینها؟
    البته دیدگاه ورود شما به این موضوع کمی متفاوت است اماجالب. نوشته‌های شما را میپسندم.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

w

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: