باراکا، مستند آموزشی سکولاریسم به زبان عامیانه

باراکا مستندی است در مورد تنوع مذاهب و ادیان در جهان که محصول سال 1992 و ساخته Ron Fricke می باشد. این فیلم در نقاط مختلف جهان تصویر برداری شده است و فاقد دیالوگ می باشد.

فیلم با یک سکانس قوی و دیوانه کننده از چهره متفکر و آرام یک میمون (بابون) در چشمه آب گرمی در ژاپن آغاز می شود. صحنه ای که به زیبایی هر چه تمام تر آدم و حوا را به چالش می کشد. رفتار آرام و نگاه عمیق حیوان، ما را یاد انسان می اندازد.

در ادامه با نمایش مذاهب بکر و گوشه نشین اما جذاب تبتی و آداب و رسوم کهن، بیننده را متوجه خصیصه هایی کهن از معبود خواهی و حس پرستش بدوی میکند که از اجداد دورش به او رسیده است و در لابلای شعور بالغ شده بشر هنوز هویدا است. حسی که در اثر به تصویر کشیده شدن مشابهی از نیاکان ما ایجاد می شود. نکته اینجاست که ان مردم در سیستمی ایزوله، با تحمل سختی های فیزیکی زندگی، برای خود اعتقادی عمیق به اعتقاداتی نه چندان غیر قابل نقد دارند. چنان که گویی باورشان برترین است و هستی همان مبدا و مقصدی دارد که انها میگویند و لاغیر.

سپس ادیان پر جمعیت را با مذاهب بکر در هم می آمیزد که بیننده متوجه حضور نمادهایی مشابه و مناسکی مشابه به باورهای اولیه در این ادیان می شود که این برداشت در ادامه و با نمایش تنوع در ادیان و مذاهب تکمیل می شود و بیننده به  آرامی به دیدن آنها عادت میکند، به طوری که دیگر دیدن رقص مذهبی خاص در کامبوج با آداب و رسوم و صداهای به ظاهر عجیب، عجیب نیست.

نکته ای که در نیمه های فیلم برجسته می شود این است که بیننده متوجه می شود که به همه اعتقادات (از جمله باور و آیین خودش) از خارج نگاه میکند. در اینجا ممکن است اتفاقی مبارک بیفتد و آن این است که بیننده قبل از نفی تقدس آیین خود، بی اهمیت انگاشتن باورهای دیگران را نسبت به خود نفی میکند. بعدها در گذر زمان این تغییر کوچک منجر به نفی واقعی تقدس گرایی و احترام عمیق و آگاهانه به دیگران خواهد شد. دلیل لین امر تشابه بسیار آداب و رسوم مذهبی دیگران با آن چیزی است که خود انجام می دهد. در نگاهی بی طرف بیننده در می یابد که آنچه خود میکند نیز عجیب است ولی در عادتی که از کودکی به آن داشته است و در اثر تکرار آن رفتار دیگر چنین احساسی ندارد. این همان عادتی است که در مقیاسی بس کوچکتر برای چند دقیقه نسبت به رفتار دیگران با تماشای فیلم تجربه خواهیم کرد.

ترکیب مدرنیسم با آنچه شرح داده شد نیز افق اجتماعی دیگری از این مستند زیبا است. در نگاهی مرتفع به مردمان به تصویر کشیده شده در فیلم چنان برداشت می شود که همه آنهاتا چند لحظه دیگر خواهند مرد اما از برای رفاهی که یک مبل راحتی ایجاد میکند انسانها همچون جوجه هایی که در کارخانه های جوجه کشی بر روی هم تلنبار می شوند، با فشار مسئول مترو به عقب رانده میشوند تا در بسته شود و قطار داخل شهری به حرکت در آید. و به همین منوال، روزها شب و شب ها روز می شود.

اما به تصویر کشیده شدن جنگ، آن واقعیت زشت و آن دشنام گستاخانه بشر به هستی، شاید اصلی ترین پیام این مستند زیبا را در بر میگیرد. حال که ما همه از یک گوهریم این اتفاق نامبارک و عجیب دیگر چیست؟! حال که اگر من در آنجا و دیگری در اینجا زاده شده بودیم، من او بودم و او من، چیست که ما را به نابودی یکدیگر وا میدارد؟ اگر بشر متوجه این همگونی و تشابه شود و یاد بگیرد که به هستی احترام بگذارد، هرگز چنین رفتاری از او بروز نمی دهد و خود را مجار به تهدید و رنجاندن دیگران نمیداند.

از این روی، به گمان من، این مستند زیبا یک دوره آموزشی کوتاه و اثرگذار سکولاریسم به زبان عامیانه است که با تکیه بر یکسان بودن تمامی انسانها،  لزوم و شکوه احترام به دیگران و هستی را به تصویر میکشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.imdb.com/title/tt0103767/

Advertisements

8 پاسخ برای «باراکا، مستند آموزشی سکولاریسم به زبان عامیانه»

  • حسین

    پلورالیسم شاید واژه بهتری از سکولاریسم باشه

    • anddisheh

      چرا بزرگوار؟
      آنچه که باراکا بر آن دست گذاشته است اعتقادات مذهبی است فقط مذهبی. البته با ادغام این موضوع با جنگ و برخوردهای خانمان سوز آدمیان دقیقا این نکته را برجسته میکند که با حرمت قائل شدن به انسانیت اجازه ندهیم موضوع دیگری( از جمله تفاوتهای ایدئولوژیک) ما را دچار نگون بختی هایی چون جنگ کند.

  • انوشه سبز

    تفكرات و رفتار شما منو ياد بزرگي از فاميل مي اندازه كه وقتي ازش مي پرسيدم كه شما چه تحقيقي در مورد اسلام داشتين كه خودتون رو مسلمان چشم و گوش بسته نمي دانيد؟
    شروع مي كرد به نام بردن از كتاب هايي در مدح اسلام بودند.
    انگار اي ماجرا كمي نزديك به حال شماست كه تقريبا شده ايد بلندگوي سكولاريسم.

    • anddisheh

      خوب الان مصداق این تحقیق ناکرده من در باب سکولاریسم چیست؟
      دوست گرامی، من معتقدم سکولاریسم ابتدایی ترین پیش نیاز تشکیل جامعه مدنی است و از این روی اگر بر آن هستید که بلندگوی آن شده ام باعث افتخار است.

      • انوشه سبز

        دوست عزيز
        من به رسانه هايي چون راه سبز و چندي ديگر فقط از ديد خبر رساني نگاه مي كنم و سعي مي كنم از لحاظ عقيدتي و نقشه راه از آن استفاده نكنم
        آن ها سعي بر قالب كردن تداوم جمهوري اسلامي دارند و اين از نظر من اشتباه است
        حركت شما نيز شبيه آن است از نقطه مخالف
        نقد سكولاريسم حركتي درست ولي يه جورايي قالب كردن آن به عنوان تفكر عموم و اين گونه تبليغ آنچنان زيبا نيست و به صورت مداوم تعريف و تمجيد كردن از سكولاريسم، مدافعان سكولاريسم را ضعيف در تقابل با بقيه مي كند و عيب هاي آن را بيش از پيش مي شوشاند

      • anddisheh

        به نظر می رسد دغدغه ای که پشت این کامنت شما است، بیشتر معرفی شدن سکولاریسم و خدشه دار شدن جناح مطلوب آن رسانه هایی است که بر شمردید. به علاوه، سکولاریسم یکی از پیش نیازهای جامعه آزاد و دمکراسی است دوست عزیز و عیبی ندارد تا مشخص شود.
        ضمناً من کاری به آن رسانه ها ندارم، آنها در سیستم جناحی و هدفمند( منطبق بر اهداف اصلاح طلبی) فعالیت میکنند اما من در جهت نیل به آزادی و سلامت جامعه می نویسم.
        به علاوه شما از چه می ترسید؟ چه کسی آن را قالب کرده است؟ من فقط سعی در معرفی و لزوم توجه به آن در جامعه دارم.

  • سیروس الف

    فیلم رو دیدم ؛ خیلی جالب بود. تحلیل قشنگی هم نوشته بودی. از دور آمار شما رو دارم ولی نشد کامنت بزارم. مثل همیشه لذت میبرم که اندیشه و حرفات عین عقلانیت ، خنک ، مطبوع ، و روشنه.

  • سیروس الف

    در پاسخ به دوست عزیزمان انوشه میخواستم عرض کنم که : انوشه جان ، من منظور شما رو متوجه نمیشم. نوشته ایی : «قالب کردن آن به عنوان تفکر عموم» – من البته نه سخنگوی صاحب وبلاگ هستم و نه به اندازه شما دانش و معلومات دارم. اما تا جایی که این مدت مطالب وبلاگ رو دنبال کردم به نظرم میرسه که دردمندی این دوست ما (تقریبا در تمام نوشته هاش) اینه که سکولاریسم در جامعه ما غریب و نا آشناست ؛ اونوقت چه جوری شما میگی که قصد داره این مرام رو به عنوان «تفکر عموم» قالب کنه ؟ این حرف شما اصلا مفهوم نیست برای من. ضمنا ، سکولاریسم چون آخرش ایسم داره دلیل نمیشه که یک مکتب فکری خاص متعلق به یک کشور یا فرهنگ خاص محسوب بشه (مثل سوسیالیسم یا کاپیتالیسم یا دادایسم). امروزه جدایی نهاد دین (و الزامات ماوراء الطبیعه ) از نهاد قانونگذاری و سیاست یکی از مسلمات عقل سلیم به حساب میاد. مثل اینه که بگیم : «در زمستان و هوای یخبندان با موهای خیس و زیر پوش توی برف نروید چون حتما مریض میشوید» و اونوقت شما بگید : آقا ، اینقدر این مطلب رو تبلیغ نکنید چونکه این تبلیغ شما سبب میشه که مدافعان این نظریه پزشکی تضعیف بشن!

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: