من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي «الله ‌اکبر» نمي‌گويم

قبل از هرچيز

 الان دقيقا وقت اين حرف‌ها است.

در اعتراضات خياباني سال 88 من در خيابان بودم. به همراه بسياري از همفکران خودم که هيچ اعتقادي به الله نداشتيم، شعار الله اکبر سر داديم تا از نمادي اعتراضي براي ايجاد اتحاد استفاده کنيم. اما همين شعار بعدها چماقي بر سر ما شد که جنبش سبز اسلامي بوده است و هرکس به اسلامي بودنش معتقد نيست، سبز نيست! حتي همين دستمايه‌اي براي جانب‌داري از حکومت اسلامي شد. بنابر اين من هرگز از اين پس چنين نمي‌کنم و چيزي را که به آن اعتقاد ندارم ( از سر مصلحت و براي اتحاد)  بر زبان نمي‌آورم. به نظر من بايد شعار همه‌گير تري براي سرداده شدن در حرکت‌هاي اعتراضي  انتخاب شود.


21 پاسخ برای «من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي «الله ‌اکبر» نمي‌گويم»

  • hamid

    نگاشته زیبای شما با همدلی دوستان در سایت سکولاریسم نو به چاپ رسید،

    پیروزی و پایداری شما آرزوی ما است،

    امیدوارم بتوانیم با هم باشیم تا زودتر و کم هزینه تر آنچه زیبنده ایران و ایرانی‌ است را به آن بازگردانیم،

    http://www.newsecularism.com/2010/09/01.Wednesday/090110.Andishe-You-have-ruined-the-university-before.htm

    • anddisheh

      درود بر شما و سپاس از لطف دوستان. اميد است که همه خيرخواهان ايران دست به دست هم دهند براي تغييري نيک.

  • nia

    درود بر شما.
    البته من پیش از این هم ا… اکبر نمی گفتم.
    تاکنون هیچ شعاری را برای خطاب به حاکمان زیبنده تر از مرگ بر دیکتاتور نیافتم.

  • Ali

    You are making a mistake my friend. I am also against religion. But this is a different story. Just take a look at this video and you will know what I mean

    Best

  • Mirza Ghasem!

    پس انشاالله در روز ایران، شما را در صف لبیک یا خامنه ای گویان میبینیم …
    شما سکولار نیستی و داری سکولاریزم رو طوری جلوه میدی که مذهبیون چه مخالف و چه موافق رو بر علیه این واقعیت ایدآل میشورونی …
    ساده نباش
    سکولاریزم داگما به سبک فرانسه نیست

    اگر واقعا سبزی این ویدئو رو ببین …

    • anddisheh

      روز ايران؟ ميشه بفرماييد جمعه آخر يک ماه عربي چه ربطي به ايران دارد؟ به چه مناسبت روز ايران است؟
      روز ايران را که با تاريخ عربي بيان نميکنند!
      از طرفي ديگر، شما عادت داريد هرکه را که مطابق نظرتان نباشد بچسبانيد به خامنه اي؟ چه ربطي به سکولاريسم دارد اصلا؟ اين نوشته را ميگويم.

  • Korush

    Marg ba Eslam va Allah

  • Korush

    کاملا درسته. ما نباید شعارهای زشت عربی بدیم. همین الله واکبر گفتنهای سی سال پیش بدبختمون کرد. اسلام , این دین کثیف عربی عامل بیچارگی ماست.

  • رضا

    سلام اندیشه جان من تو بالاترین عضو نیستم مجبورم کامنتم رو اینجا بزارم تورو خدا به اونایی که میگن باید الان تقیه کرد که قشر مذهبی ریزش نکنند اینو بگید که چرا یک بار این مذهبی ها به نفع غیر مذهبی ها تقیه نمی کنند تا ما غیر مذهبی ها ریزش نکنیم تعداد ما که کمتر از اونا نیست ولو اینکه تا حالا خیلی از ما غیر مذهبی ها هم ریزش کردیم خمش غصم می شه وقتی می بینم باز یه جور دیگه دارن اسلامم رو تو پاچمونن می کنند و دوم اینکه اگه اون مذهبی الان نتونه اینو درک کنه که من به عنوان یک انسان نظری مخالف او دارم و الان منو قبول نکنه فقط به این دلیل که نمی خوام شعار مذهبی بدم چه تضمینی وجود داره که فردای پیروزی جنبش سبز بتونه نظر منو قبول کنه یعنی اون فرد مذهبی در عرض یک روز کلا این تمامیت خواهیشو کنار می ذاره مگه میشه خوب باید از همین الان تمرین کنه ؟ چون بعد از پیروزی جنبش ما غیر مذهبی ها حق و حقوق خودمونو می خواهیم. اگه اینجوریه که این مذهبی های جنبش خودشون یک مانع در برابر دمکراسی و آزادی هستن پس همون بهتر از جنبش خارج بشن که تکلیف خودمونو بهتر بدونیم . همش می ترسم که این مذهبی ها دوباره این جنبش رو ملا خور کنند.باور کن فردای پیروزی جنبش میان می گن اکثر مردم مذهبی هیستند و چون ما به خاطر اونا تقیه کردیم با اونا همرنگ شدیم و اونا مارو ندبدند و باز همون آش و همون کاسه

    • anddisheh

      سپاس از شما دوست گرامي. راستش من در حد توان کلامي چون کلام شما را انعکاس داده و مي دهم. در مورد بالاترين، اگر تمايل به عضويت داريد به من ايميلتان را بدهيد تا برايتان دعوتنامه بفرستم. البته اگر وبلاگ هم داريد لطفا آدرس آن را به من بدهيد.
      درود بر شما.

  • رضا

    خمش=همش
    پاچمونن=پاچمون

  • فریدون

    به قول معروف …جاناسخن ازدل مامیگوئی …چراما..نه من ..باخواندن نظرت احساس کردم تنها نیستم وهستند انسانهائی که بدرستی میفهمند که باالله اکبرویا الله اصغر گفتن گره از کار فرو بسته شان گشوده نمیشودو بااجازهً..سهراب سپهری..کسانیکه درتوهم اینشعارهای تحمیق کننده بسر میبرند بجای چشمان بایستی عقلشان رابشوئیند.
    الله اکبر…یا حسین ومیر حسین…شعارهائی ازاین دست قشرمذهبیون عاشق جمهوری اسلامی منهای ولی فقیه وملیجکش احمدی نزادرا تهیج میکندکه اگر رهبرانشان اجازه دادندوارد معرکه ویامضحکه دعوای لاشخورها شونددرغیراینصورت مردمی که بهرعلت ازرزیم جهل وجنون وجنایت به ستوه آمده اند برای حضرات محلی از اعراب ندارند

  • Tweets that mention من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي “الله ‌اکبر” نمي‌گويم « انديشه -- Topsy.com

    […] This post was mentioned on Twitter by Ardalan, خبر هاي جنبش سبز. خبر هاي جنبش سبز said: بالاترين: من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي “الله ‌اکبر” نمي‌گويم: قبل از هرچيز الان دقيقا وقت اين … http://bit.ly/aj0WWq #iran #iranelection […]

  • رضا

    سلام اندیشه جان ببخشید یه مدت اینجا سر نزدم اگه بتونی دعوتنامه بالاترین رو برام بفرستی ممنون می شم ادر س میل من هست b_faraz@yahoo.com بازم ممنونتم من وب لاگ ندارم و کلا مثل شما در زمینه سیاست صاحب نظر نیستم ولی خوب ریشه مشکلات رو درک کنم امیدوارم حضورم در بالاترین مثمر ثمر باشه.

    • anddisheh

      گرامي، من درحال حاضر دعوتنامه ندارم. اما براي شما ارسال خواهم کرد. اگر هم عجله داريد از دوستان ديگر سراغ ميگيرم.

  • رضا

    باشه منتظر می مونم

  • رضا

    سلام اندیشه جان

    من همچنان منتظر دعوت نامه شما هستم امیدوارم بتونم در بالاترین فعالیت کنم.

    • anddisheh

      گرامي، به محض اينکه دعوتنامه به من داده شود براي شما خواهم فرستاد. تا آن زمان اگر ازجاي ديگري تهيه کرديد به من اطلاع دهيد.

  • ايا سردادن شعار الله‌اکبر نشان دهنده “هويت ديني” جنبش سبز است؟ « انديشه

    […] پيشترنوشته‌اي کوتاه منتشر کردم با اين عنوان ” من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي الله‌اکبر نمي‌گويم“. در آنجا دليل بر نگفتن”الله اکبر”، مصادره به […]

  • رضا

    حیف شد از بالاترین رفتید من تازه دعواتنامه می خوتستم ولی از نوشنه هاتون همیشه لذت می برمو اونارو دنبال می کنم

بیان دیدگاه