ابر سکولاریسم فربه تر خواهد شد و خواهد بارید

چندی پیش وزیر علوم اعلام کرد که صحبت کردن از سکولاریسم توسط استادها در کلاسهای درس جرم است و با استادان برخورد خواهد شد. ترسی که حکومت از این واژه رحمت آور دارد طبیعی است. چرا که مفهومی که پشت آن نشسته است آنچنان انسانی است که افراد مذهبی و غیر مذهبی را جذب کرده و جز تمامیت خواهانی که فاشیسم در اندیشه آنان ریشه دوانده است دیگران همه از آن حمایت خواهند کرد.

اما نکته جالب این است که زیرساختهای فکری در ایران برای پرده برداری از سکولاریسم به شکلی علنی به عنوان یک واژه عام، بر خلاف تصور تا حد زیادی مهیا هستند. چه بسیار مردمانی که در ابتدا تفکرات تمامیت خواهانه ای که در بچگی با شور و هیجان پذیرفته اند را در بحث هایی کوچک و منطقی برای انسانیت کنار گذاشته و آن گوهر پاک وجود را بازخوانی کرده اند. چیزی که لازم است تا این واژه به یک واژه عام و همه پسند تبدیل شود فقط میدان برای نمایان شدن است. فقط کافی است تا تعریف شود.

گرچه هنوز رگه هایی از دیکتاتوری در ما باقی مانده است و ما به سختی به حرف دیگران گوش فا میدهیم. اما آنقدر هم تغییر ایجاد شده است که بتوانیم به کلی جدی حرکت کنیم. امروز در سایت بالاترین ابر برچسب ها را نگاه میکردم و به دنبال سکولاریسم گشتم. لاغر و کم سو بود، اما همچون جوانه ای امیدوار و زیبا، نوید آینده ای نیک را می داد. این ابر نه تنها در سایت بالاترین، بلکه در همه جامعه ایران (چه مجازی و چه حقیقی) فربه خواهد شد و خواهد بارید.

آنچه که در این فرآیند نیک تاثیر گذار است جنایات شوم و سابقه سرشار از کثافت حکومت های تمامیت خواه در تاریخ است. هم حکومت های مذهبی که قوانین الهی مبهم و غیر قابل نقد وضع میکنند و هم گونه های دیگر فاشیسم از جمله فاشیسم نژادی که قوانین چند مرتبه ای نژادی دارند که سخت گیری ها چندین برابر قوانین در اینگونه حکومت ها توسط نظام اجرایی اعمال می شود، پلیدی های خروج از دایره انسانیت را تمام و کمال به بشریت ارائه کرده اند. از این روی سکولاریسم که پیش نیاز مبارزه با تمامیت خواهی و فاشیسم مذهبی است، به سرعت به عنوان یک اصل لازم برای رسیدن به جوامع آزاد پذیرفته شده است و در جامعه ما نیز قطعا چنین خواهد بود.

سکولاریسم یعنی عیسی به دین خویش، موسی به دین خویش! به همین سادگی. یعنی قانون از همه به یک اندازه حمایت میکند و هر فردی بدون توجه به مذهب و اعتقادش میتواند در کشورش و زیر نظر قوانین سکولار فعالیت کرده و رشد کند. هر کسی خودش را تبلیغ کند ولی هرگز حق ندارد تحمیل کند. بر سر راه آن موانعی وجود دارد که رفع آنها بسیار ساده است. پیش نیاز  انجام این کار ارجح دانستن انسانیت برایدئولوژی است. که در این زمینه خواهم نوشت.


3 پاسخ برای «ابر سکولاریسم فربه تر خواهد شد و خواهد بارید»

  • سیروس الف

    طبق معمول از لابلای شاخ و برگ احساسات کاذب و کلاف سردرگم هیجانات سطحی نیم نگاهی انداخته ایی به دشت روشن آینده و به روزی که آفتاب حرمت انسان و زیبایی های زمین بر بتکده تاریک و دلگیر میهن آسمانزده ما بتابد. روزی که عاقبت ساکنین این سرزمین کهن دریابند که جادوگران و شعبده بازان و دلالان عالم غیب دیرگاهیست که هزار حقه و تزویر در حق روان و وجدان جمعی ما روا داشته اند تا مگر حقیقت پیش چشممان را نبینیم و بوی سبزه و خاک باران خورده را حس نکنیم و ندانیم که زمین زیباتر از آسمان است ، که اصلا آسمان به حرمت زمین و عقل شریف انسانی ست که در نظرمان زیبا جلوه میکند.

    دوست دانای من (که هر چه از تو خوانده ام به سلامت اندیشه ات بیشتر ایمان آورده ام) قضاوتی را که در مورد آینده کردی به حکم عقل و قانون طبیعت میپذیرم زیرا اولا من نیز چون تو باور دارم که گوهر پاک انسانی در نهاد هر آدمیزاده ایی – خواه شیعه سیزده امامی ، خواه گریزان از امامت و بیزار از چوپانی جادوگران آسمان بر ساکنین زمین – بطور طبیعی میجوشد و این گوهر نهایتا راه گریز از جهالت را نشانمان خواهد داد. و دوم آنکه ، قدر روشنی و آفتاب را آنها که عمری در تاریکی و تیره بختی زیسته اند بیشتر میدانند. تنها کافیست سایه سنگین آسمان ترکی بردارد و ما چشممان لحظه ایی به دیدار خودمان و جهان پیرامونمان روشن شود. بقول خودت آنقدر سیاهی و تباهی و کثافت از آسمان جهل و جنون مذهب بر سرمان باریده که بیتابی و بیقراری برای بازیافتن حرمت انسانی و آزادی زیر پوست این ملت متورم شده و شاید که به کوچترین بهانه ایی اساس سلطنت آسمان بر زمین را برای همیشه از این ملک برچینیم

  • whoman

    این جمله را خیلی دوست داشتم، ارجح دانستن انسانیت برایدئولوژی

  • Iran Secular

    بیانیه همبستگی ایرانیان را امضا و پخش کنید http://www.ipetitions.com/petition/iransecular/

بیان دیدگاه